Hamarosan új címkével mutatkozik be közkedvelt Family borcsaládunk. A környezetbarát címke – ahogyan a többi termékünk esetében is – az egri Varga Nyomda Kft-ben készült.
A most következő, Varga Krisztiánnal, a családi vállalkozás következő generációjának képviselőjével készült beszélgetéshez talán ennyi apropó is elég lenne, de ennél sokkal több kapcsolódási pont van a Varga Nyomda és pincészetünk között, ami indokolttá teszi ezt az interjút.
Harminc éve indult a Varga Nyomda Kft., szinte pontosan egy időben a Varsányi Pincészettel. Miért pont a termék címkék és azon belül is a boros címkék lett a fő csapásirány?
Édesapám, Varga Zoltán 1991-ben alapította első nyomdaipari vállalkozásunkat, a V&V Print Kft-t. A termékek legyártásában mutatott minőség szájról-szájra terjedt, így a nyomda hamar nagy ismertségre és elismertségre tett szert a környékbeli borászatok körében.
Első ügyfelünk az „Egyetértés” Mg.Tsz. Ostoros volt, akinek címkék grafikai tervezésével és nyomtatásával indítottuk el tevékenységünket. “Az elégedett vevő a legjobb reklám” tartja a mondás, így az akkori verpeléti VOSZK palackozóüzemében figyelt fel ezeknek a címkéknek kimagasló minőségére Varsányi Lajos igazgató, akinek megbízásából a néhány ezres címkenyomtatást hamar felváltották a havi egy-kétszázezres megrendelések.
Egy a nyomdatechnológiában laikusnak számító embernek nem tűnik túl komplikáltnak egy címke legyártása. Miben tud mást, többet versenytársainál a Varga Nyomda Kft.?
A termékcímke, és azon belül is az italcímke-gyártás a variációs lehetőségeit tekintve nagyon speciális terület. A címkéket fajtájuk szerint két csoportra oszthatjuk: a hagyományosnak mondott ívesítettre és a tekercses öntapadósakra.
Ezen belül aztán aszerint, hogy tekercses vagy íves címkegyártásról beszélünk, többféle technológia (offset, flexo, digitális) alkalmazására van lehetőség. Az egyedi megjelenést pedig a legkülönfélébb felületnemesítési eljárásokkal (préselés, 3Dfóliázás, dombor lakkozás, stb,) tesszük egyedibbé.
A legkülönfélébb igényeknek is eleget tudunk tenni, mert a tudás és a technológia rendelkezésünkre áll.
Mi határozza meg, hogy hol, melyik technológiát érdemes alkalmazni?
Általánosságban azt mondhatom, hogy az ügyfél igénye és a gazdaságosság dönti el, hogy mikor, melyiket választjuk. De természetesen ez sem ennyire egyszerű.
Kis darabszámnál – például, ha limitált kiadású borra készült címkére szól a megrendelés – figyelembe kell venni, hogy a továbbiakban kézi vagy gépi módon címkézik-e fel a bort, hogy a has- és hátcímkét külön-külön vagy azonos tekercsre kérik-e.
Bár a digitális nyomtatási technológia sem a legolcsóbbak közé tartozik, gyakran az ügyfél számára mégis ezek a legköltséghatékonyabb megoldások.
Nagyobb megrendelés számnál, a tekercses öntapadó címkék esetében az egyéni igények és persze a költséghatékonyság határozza meg, hogy offset, flexo vagy digitális nyomdatecnológiával készül-e a termék.
Mi, a Varsányi Pincészetnél szívügyünknek tekintjük, hogy a lehető legkörnyezetbarátabb módon készítsük és csomagoljuk borainkat. Ehhez a “zöld vonalhoz” szépen csatlakozik a Family családunk címkéje is.
Most már elmondhatom, hogy kicsit tudatosan és egy szerencsés véletlenen múlt a dolog. Mint ismeretes, napjainkban a nyomdaiparban (is) komoly gondokat okoz az alapanyag-ellátás.
A Family borcsalád címkéi alapanyagául szolgáló műanyag beszerzését csak jelentős késéssel tudtuk volna megvalósítani, ezért áthidaló megoldást kerestünk, így került képbe a reményeink szerint mások tetszését is elnyerő, újrahasznosított műanyag alapanyag, ami jól illeszkedik a Varga Nyomda Kft. zöld szemléletébe is.
Ezt a zöld szemléletet pedig komolyan vesszük munkánk során, mivel a digitális gépünk által használt festék élelmiszer ipari megfelelőséggel rendelkezik, illetve az ofszet gyártásban alacsony migrációs nyomdafestékekkel dolgozunk, azaz festékeink az egészségre ártalmatlanok. A környezetbarát szemlélet jegyében papír alapanyagaink FSC minősítéssel rendelkeznek (erdőgazdálkodásból származó alapanyag), de még a meleg préseléshez (az ábrák és betűk kiemeléséhez) is festékteleníthető, komposztálható, 100%-ban újrahasznosítható préselőfóliát használunk.
És mi a helyzet a grafikai tervezéssel? Ha csak az elképzelés van meg egy címkéhez, akkor is érdemes a Varga Nyomda Kft-hoz fordulni?
Régebben volt ilyen szolgáltatásunk, de ma már inkább partner szolgáltatókhoz irányítjuk az ügyfeleket. A grafikai munkák elkészítése ugyanis meglehetősen erőforrás igényes feladat. Azok a grafikai stúdiók, amelyekkel szorosan együtt működünk nagyon jól a “kezünk alá” dolgoznak, hiszen a monitoron jól mutató terveket nekünk kell formába önteni.
Az együttműködésünk harminc éve zavartalan volt és bízom benne, hogy ez még sokáig így is marad. Ha tíz év múlva ugyanígy leülünk, miről fogunk majd beszélgetni? Hol tart majd akkor a Varga Nyomda Kft.?
Inkább arról beszélnék, hogy mit szeretnék én, mi lenne az ideális a következő évtizedre. Folyamatos innovációt, a lehető legújabb technológiákat bevezetni. A vállalat hatékonyságát folyamatosan fejleszteni. Ezen kívül még egészséges konkurenciát kívánok magunknak valamint olyan piaci viszonyokat, amelyben nem kell senkinek sem belemennie egy méltatlan árversenybe.
Nem hiszek abban, hogy mindenki a mi ügyfelünk lesz, de nem is ez a célunk. Ettől függetlenül örülnék, ha a mostani export tevékenységünk bővülne és további hazai patinás borászatokat is ügyfeleink között üdvözölhetnénk.
Azt hiszem, ezekre jó esélyünk van, hiszen eddig sem végeztünk sales tevékenységet, elég volt annyi, hogy az elégedett ügyfelek vitték a jó hírünket. Az elégedett vevő ugyanis a legjobb reklám – de, ezt talán már említettem…