Egy a minap megjelent cikk a sörösök és borosok között évtizedekkel ezelőtt húzott demarkációs vonalát rajzolja határozottabbra, hangsúlyozva, hogy lényegében a sör is tud éppolyan komplex ital lenni, mint a szőlőből készült alkohol párja. Nos, mi ebben a kérdésben nem tudunk és nem is akarunk igazságot tenni, de a 2021-es eladási statisztikánkat elnézve azt látjuk: rozé, vörös és fehérboraink változatlanul népszerűek. Jelen cikkünkben a tavalyi eladási toplistánk érdekességeit vesszük górcső alá.
Még minket is meglepett, hogy 2021-ben a legkeresettebb boraink a rozék lettek. Persze, a tény akkor már nem is annyira meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy az étkezési és egyéb szokásainkkal együtt (a pandémiás home officeos életmódváltást még nem is említve) a borfogyasztási szokások is gyökeres változáson mentek keresztül az utóbbi két évben.
A pincészetünk egyik zászlóshajójának számító Grand Selection Rosé Cuvée így a legkeresettebbek közé verekedte fel magát.
Rozé – marketing hátszéllel
Az okokat vizsgálva a könnyed, gyönyörű színvilágú, illatos, de a gyümölcsös fehérborokhoz képest mégis csak “komolyabb” jellegében találhatjuk meg a magyarázatot. Másrészről – nem elhallgatva az igazságot – érdemes azt is a felfutás háttereként figyelembe venni, hogy azért a “rozé” igen nagy marketing hátszelet kapott, lévén ez az a borkategória, ami az ismertségére jócskán ráerősítő önálló fesztivállal büszkélkedhet.
A vörösek már nemcsak a spájzban vannak
Nem állítom, hogy nagyon nagy meglepetést okozott nekünk vörösboraink sikeres szereplése.
A tekintélyt parancsoló, testesebb vörösboroknak ugyanis mindig megvolt, és úgy tűnik, mindig is meglesz a helyük borfogyasztási szokásainkban.
Vörösboraink közül is kimelkedett Egri Bikavér Superiorunk, amelynek értékesítésénél nehéz volt nem észrevenni a hazai és nemzetközi elismerések felhajtóerejét. Ugyanakkor az is nyomon követhető az eladásokból, hogy cégek még mindig bikavért ajándékoznak partnereiknek a legszívesebben.
Surranópályán az édesek
A bikavér szereplésére tehát számítani lehetett, hiszen évek óta jól teljesít, ám az édesborok előretörésén mi is elcsodálkoztunk. Itt van mindjárt a lista 9. helyére befutott Family Superior Verpeléti Tramini, ami megdöntötte azt a tézist, miszerint egy magára valamit is adó bor nem lehet édes.
Ha a TOP 10-be nem is, de a legkeresettebb 15-be felküzdötte magát jubileumi borunk: az édes Debrői Hárslevelű Superior. Itt úgy hiszem, a meglepetés erejét kell a háttérben gyanítanunk, lévén a hárslevelű eddig félédes borként volt ismert.
Mi viszont gondoltunk egy merészet és kihasználva a hárslevelű aszúsodási képességét, ha nem nagyképűség ilyet írni, a 2018-19-es évjárat sajátosságait kihasználva megpróbálkoztunk a “Verpeléti aszú” elkészítésével.
Ez pedig az eladásokból úgy tűnik, betalált a közönségnél, és talán hozzájárult a borokkal kapcsolatos fent említett sztereotípia legalább újragondolásához.
A rozé, a vörös és az édes mellett újdonság a narancsbor
Talán a közízlés koordináta rendszerének legtávolabbi pontján helyezkedik el a nálunk tavaly új termékként megjelent narancsbor. A megszokott fehér, vörös és rozé vonaltól eltérő ízvilágú tételünket azonban meglepően jól fogadta a közönség.
Igaz, a Varsányi Narancsbor a tétel jellemzőit finomítva hozza.
A standardok szerinti markáns ízvilágú, testes, tanninos, fekete teás aromát megszelídítettük, könnyedebbre hangszereltük. Az újdonságra nyitottaknak pedig ennyi elég is volt ahhoz, hogy megszeressék.
Bár 2022-ben sem ez lesz a fő csapásirányunk, annyit biztosan állíthatok, hogy kínálatunkban még egy jó ideig szerepelni fog a narancsborunk. Sőt, nemcsak hogy szerepelni fog, de szeretnénk ezzel a tételünkkel nemzetközi szinten is megjelenni.
A népszerűségi statisztika amellett, hogy a fogyasztói szokásokról ad hasznos képet nekünk, egyszersmind az idei évre szóló feladatainkat is kijelöli. Eszerint a minőségi borok – különös tekintettel a rozéra – előtt áll nagy lehetőség, ezen a vonalon kívánunk tovább haladni. Ahogy változnak az étkezési szokások és a szőlészeti-borászati technológiák, úgy nekünk is követni kell az igényeket, azaz még magasabb beltartalmi értékkel bíró, gyümölcsösebb, “veretesebb” borok palackozása a célunk.
Nos, azt hiszem ennyi feladat bőven elég is lesz 2022-re.