A tudomány úgy tartja, hogy hétévente minden sejtünk megújul. És ebben az a csodálatos, hogy úgy maradunk ugyanazok, hogy eközben teljes egészünkben mássá válunk. Valami ilyesmi járt a fejemben akkor is, amikor a minap a kezembe kerültek a Varsányi Pincészet eddigi logó tervei. Mindegyik Varsányi-logó mögött ugyanaz a márka áll, mégis mind-mind mást és másként mond el a vállalkozásunkról.
Cégtörténetünket 1991-ben kezdte el írni édesapám, Varsányi Lajos, amikor is jó néhány szőlőtermelő összefogásával megalakult a hazai piacra és exportra egyaránt termelő Ker-Coop nevű vállalkozás. A jó bor adott volt, már csak a cég piacon való komolyan vehetőséget erősítő logó hiányzott. Ekkor került először a márka azonosítására szolgáló jelzés a palackokra.
Unikornis a szőlőben
A címerpajzs közepén látható unikornis a borkedvelőknek talán ismerős lehet. Ha pedig így érzünk, az nem véletlen, hiszen az Eger városában is szereplő mitológiai lénnyel kívánt utalni a tervező a borvidékre.
Az állat lába alatt egy szőlőfürt látható, feje fölött a minőséget, a kiválóságot szimbolizáló korona.
A címer szalag szerepe értelemszerűen a gyártó egyértelműsítése volt.
Minden elemében a minőséget, a kitűnő borokat termő Egri borvidéket hangsúlyozta az új Varsányi-logó, ez a szándék aztán a színválasztásban (az eleganciát sugárzó óarany, a fekete, bronzvörös és fehér) is visszaköszönt.
Az akantuszos, kicsit historizáló logót aztán 2004-ben egy másik váltotta. Nagyon leegyszerűsítve azt is mondhatjuk, hogy ekkor alakult meg a Varsányi Pincészet a Ker-Coop alapjain. A tulajdonosi szerkezet és a cégnév változást pedig a tulajdonosok a logóban is érzékeltetni szerették volna. Megszületett hát a fekete-narancs-fehér színhármasára épülő, két, stilizált búbosbankát ábrázoló jelkép. Nem véletlenül esett a választás erre a kedves kis madárra, hiszen e tájon őshonos. Ebben a Varsányi-logóban is számos utalást találhatunk a Varsányi tevékenységére: kezdve a madarak által közrefogott boroskehelyetől a felirat alatti ívig – utóbbiról a szőlődőmbokra, a termővidékre asszociálhatunk.
Az előretolt “második vonal” búbosbankái
Ezt a márkajelzést 2009-ig használta a pincészet, amikor is nagy változások álltak be a vállalkozásunk életébe. Az eddigi “második vonal”, az ifjabb generáció ekkor kapott helyet a cégben és ezzel együtt egy újfajta marketing szemlélet is gyökeret vert.
A Varsányi lányok és párjaik már a korábbinál nagyobb hangsúlyt helyeztek a borok pozícionálását elősegítő versenyekre, kiállításokra, a rendezvények pedig megkövetelték a letisztultabb megjelenést.
Így történt, hogy a szívünknek igen kedves a búbosbankát – mivel az ábrával közvetíteni kívánt mondanivalónkat csak kevesen értették meg – képletesen és szó szerint is elengedtük.
A boldogság lélekmadara
A szemléletváltást, a cég újragondolását a 2010-ben megjelent új Varsányi-logó is jól illusztrálja. A magyar mondavilág meghatározó alakja: a madár motívum megmaradt, ám most már nem egy konkrét, hanem egy általánosan vett figura testesítette meg azt. A könnyed ecsetvonásokkal megfestett kék madárba a lélek felemelkedését, a boldogságot, az erőlködés mentességet egyaránt beleláthatjuk. A gyökeres változásokat a színválasztás is jól szemlélteti. Az eddigi arany, narancs, fekete színekkel szemben most már az üzleti életben elfogadottabb kékre esett a választásunk.
Varsányi-logóba álmodott hitvallás
2016-ban aztán ismét mérföldkőhöz érkeztünk. Az ebben az időszakban tervezett Varsányi-logóban a Verpelétre, a pincészetre oly’ jellemző platánfa került fókuszba. A platán azonban ezen túlmenően egészen allegorikus jelentést is hordoz. Benne van mindaz, amit véleményem szerint Goethe fogalmazott meg a legpontosabban: …a gyermekeknek két dolgot kell adnunk: gyökereket és szárnyakat. Gyökereket, amelyek tartást adnak, hogy tudják, hova tartoznak, de ugyanígy szárnyakat is, amelyek az egyiket a kényszereitől és előítéleteitől szabadítják meg, a másiknak lehetőséget adnak új utakat bejárni vagy inkább repülni.”
A tájba gyökerezett öreg, terebélyes koronájú fa a pincészet stabilitására, komoly előtörténeténetére, évtizedes sikeres múltjára utal.
E múltat kívánjuk megtartani, tovább építeni, amihez a cégalapítóktól megkaptuk a szárnyakat is. Nekünk pedig nincs más dolgunk, mint a ránk örökített értékek birtokában élni a lehetőséggel.
Évszázados francia pincészetek nyomában
A korszak lezárultát jelző, a Grand Selection borokra tervezett Varsányi-logó élesen eltér az eddigiektől. A stílusváltást a prémium termékek pozicionálása indokolta. Nagyon letisztult, a francia chateau-k világára emlékeztető, krémfehér-fekete színű logóval jelentünk meg a piacon – a borszerető közönség egyértelmű elismerését kiváltva.
Friss, fiatalos, csibészes
Logótörténeti evolúciónk következő – eddigi utolsó – állomása a Partybor logója. A szándékosan a fiatalosságra, játékosságra utaló betűtípussal és persze a hozzá párosított tartalommal nem titkoltan a fiatalok körében a minőségi borfogyasztás népszerűsítése volt a célunk. E márkajelzésünk egy picit kilóg a sorból, lévén nem tartalmaz grafikai elemet, hiszen a Partyborok “címerállatai: a pingvin, a kakas, a strucc és a flamingó önmagában is elég karakteresek.
Tovább is van, mondjam még?…
Itt azonban nem állunk meg. Célunk, hogy merketingünket és vele együtt megjelenésünket tovább egységesítsük. Így nemsokára új Varsányi-logóval találkozhat pincészetünk borszerető közönsége. De, hogy mivel készülünk, az egyelőre maradjon még titok!